Laden...

Oedeemtherapie

Het lymfevatenstelsel kan gezien worden als een soort zuiveringsstation dat parallel loopt met het bloedvatenstelsel met als functie afvalstoffen af te voeren en ons lichaam te beschermen tegen infecties.

Deze therapie omvat de behandeling van zwelling/oedeem ten gevolge van een overbelasting van het lymfevatenstelsel. Er vallen verschillende soorten oedeem te onderscheiden:

- Lipoedeem: er is een stoornis in de aanmaak van vetweefsel en bijkomend kan ook de afvoer van vocht via de lymfevaten niet optimaal verlopen. Zo zal vet en vocht zich onderhuids opstapelen. Deze vorm van oedeem komt voornamelijk voor bij vrouwen en wordt meestal pas zichtbaar aan het einde van de puberteit.

- Lymfoedeem: er is een gedaalde transportcapaciteit van het lymfesysteem al dan niet in combinatie met een toegenomen belasting op het lymfestelsel, waardoor er zwelling kan ontstaan door opstapeling van lymfevocht. De regio waar lymfoedeem ontwikkeld wordt is afhankelijk van welke lymfeklieren minder goed/niet meer functioneren of gewoonweg afwezig zijn (vb. afwezige lymfeklieren in de oksel kunnen lymfoedeem veroorzaken ter hoogte van de arm). Er kan nog een onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds primair lymfoedeem, dit is een aangeboren verstoring van het lymfestelsel, en anderzijds secundair lymfoedeem, dit is een verworven verstoring van het lymfestelsel (vb. chirurgie in kader van kankerbehandeling).

- Veneus oedeem: er is vochtophoping ten gevolge van een verminderde functie van de aderen, het meest voorkomend ter hoogte van 1 of beide benen. Het wordt voornamelijk veroorzaakt door een afgenomen werking van de kleppen in de aderen . Hierdoor komt er een grotere druk in de haarvaten en treedt vocht naar buiten in de ruimten tussen de weefsels. Dit wordt vnl. eerst zichtbaar ter hoogte van de benen door inwerking van de zwaartekracht.

Het doel van de behandeling van oedeem bestaat voornamelijk uit verbetering van de lichamelijke functionaliteit, pijnvermindering, ondersteuning en verbetering van de vochtafvoer.

Iris hanteert de decongestieve lymfatische therapie, die bestaat uit compressietherapie, zijnde bandageren/zwachtelen en het dragen van steunkousen, manuele lymfedrainage (volgens Belgrade), oefenen, huidverzorging en educatie.

Iris volgde haar opleiding oedeemtherapie bij Oedema, een interuniversitaire groep gevormd door UAntwerpen, UGent en KULeuven. Als oedeemtherapeute staat zij in verbinding met het lymfecentrum van het UZ Leuven.

Voor meer informatie: www.oedema.be